Jongeren bestormen Fins congres (uit LC 5 juni 2019)

5 juni 2019 - Helsinki, Finland

Jongeren doen urgente oproep

Door: Marscha van der Vlies

Zo’n typische congreszaal. Met een dame ervoor in een grijsblauw mantelpak en een man in een blauw kostuum, beiden rondwandelend op de houten podiumvloer, wetend hoe lastig het is een zaal vol professionals urenlang geboeid te houden.

Plotseling overstemmen klanken

uit jeugdige kelen het geroezemoes in de zaal. 140 jongeren bestormen het podium van het World Circular Economy Forum. Ze zingen een lied over bomen. No Nature/No Future en Destiny/our planet is in your hands staat er op zelf geverfde protestborden.

De jongeren, die afkomstig zijn uit 70 landen, hebben een boodschap aan de mannen en vrouwen die dagenlang in Helsinki praten over circulaire economie: doe wat en wees de redder van de aarde. Houd op met vliegen op korte afstanden op het Europese continent en pak de trein. Stop met de overconsumptie in Australië. Kap met de bomenkap ten behoeve van de veeteelt in Azië en verander het voedingspatroon. Houd op met de afvaldump op straat en betrek het onderwijs om het milieu te verbeteren in Afrika. Pak de fiets en gebruik duurzame energiebronnen in Amerika.

De boodschap kwam aan, weet docent aardrijkskunde Jorgen Snijder van het Comenius in Leeuwarden die achter de jongeren op het podium stond. ,,Er ging een siddering van zowel energie als ontroering door de zaal toen de jongeren aantraden en spraken’’, zegt Snijder. De jongeren kregen luid applaus uit de zaal na hun bestorming van het podium. ,,Hun optreden gaf ongetwijfeld een gevoel van urgentie bij de mannen en vrouwen in de mantelpakken.’’

Thirza van der Meer (17) uit Leeuwarden denkt het ook. ,,Al waren het er maar vier die nu anders naar huis gaan, dat al maakt het verschil.’’ Thirza is samen met schoolgenoot Matthijs Doelman (16) uit Leeuwarden op een eigen congres over klimaatverandering in Helsinki, de World Summit of Students for Climate. Beiden werden gekozen vanwege hun goede cijfers en enthousiasme over het onderwerp en over de ontmoeting met jongeren uit nog eens 69 landen.

,,Het klimaat is erg belangrijk voor mijn toekomst, vandaar mijn interesse en bovendien houd ik ervan om mensen uit andere culturen te leren kennen’’, zegt Thirza, die havo 4 doet. ,,Je ziet dat in veel landen dezelfde problemen spelen, zoals te veel CO2-uitstoot door het verkeer. En tegelijk zijn er verschillen. We kunnen heel goed van elkaar leren.

recycle bins

Na een week praten over en werken aan een beter klimaat – zo werden er flink wat bomen in Finse bodem geplant – gaat ze vanavond met behoorlijk wat aanbevelingen terug naar het Comenius. ,,Onze school kan zoveel meer doen. Ik wil graag met de directeur in gesprek over wat kan. We gebruiken te veel plastic flesjes en verpakkingen. Dat moet minder. En verder moeten we aanschaffen waardoor we bijdragen aan het composteren van organisch materiaal.’’

Thirza vond het geweldig in te breken op het congres. ,,We hebben de congresgangers even een krachtige massage gegeven. Ze konden zien hoeveel kinderen en tieners uit de hele wereld met het onderwerp bezig zijn. Hopelijk beseffen ze dat zij ermee aan de gang moeten.’’

Haar schoolgenoot Matthijs had naast het optreden op het podium nog de eer de Finse president Sauli Niinistö te ontmoeten. ,,Hij stelde vragen over de klimaatmaatregelen die we in Nederland nemen en welke gevolgen wij ondervinden door de klimaatverandering, dat we vast al lang niet meer hebben kunnen schaatsen op natuurijs. Dat klopte. Ik vind ook dat de Nederlandse regering onvoldoende doet’’, stelt de 5-vwo’er. Volgens Matthijs moeten landen veel meer van elkaar leren als het gaat om maatregelen de klimaatverandering tegen te gaan en het milieu te helpen. ,,De netwerken die scholen hebben kunnen daar heel goed bij helpen. We kunnen samen overzichten maken, ideeën delen en landen helpen die het er lastiger mee hebben.’’

Is er bij het congres eigenlijk ruimte voor klimaatsceptici? ,,Dat weet ik niet, want niemand twijfelt aan de grootte van het probleem. De discussie gaat over hoe je problemen moet aanpakken. We sluiten in elk geval af met een akkoord en we proberen oplossingen in de praktijk te brengen. In Leeuwarden betekent het dat we meer bomen gaan planten en overal proberen aandacht te vragen voor het probleem.’’